Kundesenter
Kundesenter
Kundesenter

«Bedre død enn homofil»

Bedre død enn homofil. Det mener Arnfinn Nordbøs tidligere omgangskrets i Misjonssambandet. De ber ham kaste ut Djevelen som har tatt bolig i ham.
For For Arnfinn Nordbø er Oslo kjærlighetens by. Her lever han et godt studentliv sammen med kjæresten Bjørnar. (Foto: Greg Buick)
Publisert 21.05.2008 08:24 - Oppdatert 21.05.2008 23:10

Over natten gikk Arnfinn Nordbø (24) fra Randaberg fra å være en gild kristen til fullstendig utstøtelse. Det skjedde da han valgte å fortelle om sin homofile legning.

Det hadde vært bedre om du var død, var budskapet fra gamle venner. Også familien tar avstand fra sønnen og broren, og ber ham søke omvendelse og behandling. Samboeren hans vil de verken se eller treffe.

Bedehus-kjendis

I 2004 ga Arnfinn ut sin tredje cd, sammen med broren Jon Petter. De fikk terningkast fire i Aftenbladet, og stor anerkjennelse for å ta vare på den særskilte kulturskatten som de gamle, tradisjonelle bedehussangene er.

Brødrene Nordbø har sunget over hele Norge, i menighetshus, forsamlingslokaler, men framfor alt på bedehus. Men for to år siden ble det stille i telefonen som tidligere hadde ringt flere ganger i uka. Nå ville ingen lenger høre Arnfinn synge de gamle religiøse sangene.

Arnfinn hadde fortalt mor og far at han er homofil, og ryktet løp fortere enn den berømte ilden i tørt gras.

Trusler

Bedehusene er fortsatt homofri sone i Norge. Ikke bare homofri, men også homofryktende. Men ikke bare det. Arnfinn opplevde at kjærlig omsorg ble erstattet med utilslørt fiendtlighet, trusler og trakasserier.

– Jeg blir fortalt at det er djevelen som snakker gjennom meg og at Satan har tatt bolig i kroppen min. De første tre-fire månedene etter at jeg sto fram som homofil, haglet det med mailer og sms-er, forteller Arnfinn Nordbø.

«Der er mange som ønske deg død, og du skal brenne i helvete. Vet kem så støtte deg? Satan, som også vil at du skal brenne i helvete.»

Dette var hilsenen fra en av Arnfinns tidligere beste venner.

  • LESERNE DISKUTERER: «Jeg begriper ikke at de som kaller seg kristne kan tillate seg å støte noen medmennesker ut på denne måten.»
  • DELTA I DEBATTEN!


Andre fulgte opp: «Du burde skamma deg, din notoriske homopuler. NN (aftenbladet har fjernet navnet. red.anm.) og NN pluss familien skulle helst sett deg død, vi skjemmes over din eksistens.»

«Din forpulte homokuk. Nå he eg sletta alle sangane på x-boxen, der du synge. Mamma har kvitta seg med cd-ane. Brenn, din rævpuler.»

– Hvordan kommer man helskinnet og uskadet fra en slik opplevelse?

Sår

– Helskinnet, men ikke uskadet. Jeg har grått mine tårer. Hadde jeg ikke hatt kjæresten min og familien hans, er det ikke sikkert at jeg hadde overlevd. For meg er det lett å forstå hvorfor unge homofile er overrepresentert på selvmordsstatistikken.

– Det er helt ubeskrivelig å oppleve at alt en har vært en del av, familien, vennene, det store kristne fellesskapet, tar avstand fra meg som person. Ja, ikke bare det. Men tillater seg å trakassere og med åpne øyne sårer og gjør meg vondt, sier Arnfinn.


En annen Gud

– Tror du fortsatt på den samme Gud som dine gamle venner?

– Jeg tror på Gud, fordi jeg er overbevist om at han ikke er den som Misjonssambandet og andre bedehuskristne mener han er. Gud og Jesus vil mennesket vel, og tillater ikke fordømmelse og diskriminering.

Arnfinn Nordbø er ikke redd for å sammenligne med de mørkeste muslimske miljøene. - Det er fokus på hvor vanskelig det er å være homofil innvandrer i Norge. Det de som kritiserer dette ikke vet, er at fordommene og aggressiviteten ikke står tilbake i de urnorske, kristne miljøene.

Han forteller Aftenbladet sin historie nettopp for å bidra til å lyssette de norske, kristne miljøene.

Takk til Magnhild

– Jeg tror det hjelper. Et eksempel på det, er den utrolige gleden jeg opplevde da Magnhild Meltveit Kleppa sto fram og ikke bare forsvarte sin sønns rett til å være homofil, men også forsvarte felles, kjønnsnøytral ekteskapslov.

– Mange kristne kjemper nemlig ikke bare mot likestilt ekteskapslov, men mot homofili og oss som er homofile. Dersom en ung gutt eller jente i disse miljøene leser min historie og opplever sin egen homofili litt mindre tyngende, da har også jeg utrettet noe

Barnehjem

Det ligger antakelig til Arnfinn Nordbø å ville utrette noe. I flere år var bedehusgutten ildsjelen som kjempet fram det som i dag er stiftelsen KPK-Ukraina og som driver barnehjemmet House of Mercy.

Han ledet styret da arbeidet var i sin spede begynnelse og var nestleder da foreningen ble organisert som stiftelse.

Arnfinn Nordbø som nå studerer russisk språk og kultur ved Universitetet i Oslo, har dessuten bodd og jobbet et år på barnehjemmet. Nå er han utstøtt. Han får ikke delta i verken i styrearbeid eller på annen måte.

Da han i fjor var i Ukraina sammen med kjæresten sin og ville besøke barna «sine», fikk han klar beskjed om at han var uønsket og at politiet ville bli tilkalt om han prøvde å nærme seg barnehjemmet.

Korrespondanse med det norske styret i ettertid har ikke vært til noen hjelp.

Beskjeden er klar: Dette vil de ikke legge seg borti, og dessuten er det Gud, ikke Arnfinn, som har æren for at barnehjemmet ble en realitet.

– Det er ekstra sårt at min egen mor har overtatt styreplassen min i stiftelsen og på den måten stiller seg bak avvisningen.

Del:

Mer

Les også

Kundesenter

Diskuter denne saken

540 antall innlegg
540
innlegg

Muslimske miljøar og kristne

Innsendt av Edgar Norheim, 26.04.2009 23:20:33

Uhyrlige påstand frå Arnfinn Norbø så samenligne muslimar og kristne si holdning te homofili. Då vil eg udfordra an te å ta me kjeresten nerøve te muslimske land te dømes i Midtøsten. Hadde ikkje fått tilladelse te å skriva bogå si dernere. Der he monge land brutale staffar mod homofili.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Nåvel

Hva er egentlig "synd"?

Innsendt av Tonje Brekke, 26.04.2009 20:52:51

Hvem definerer synden, og hvordan? Om man forholder seg til statlige lover og SUNN FORNUFT, skjønner jeg ikke hvorfor man skal snakke om "synd" i det hele tatt. Det er galt å skade noen, krenke dem, stjele; dette skjønner enhver. At noen ser det å bli forelsket i, være glad i og ha sex med en av samme kjønn, som problematisk, er det i mine øyne de som har et problem. Det fins nok at ondskap og lidelse i verden, så litt homofil kjærlighet er bare fint.

Norbøs bror skriver så mye tull i innlegget sitt på NRK sine sider (søk "NRK skuffet over broren Norbø")

, at jeg har bestemt meg for at ordet "synd" er det mest moraliserende, intolerante og urimelige ordet i vårt vokabular. Erstatt det med FORNUFT.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Stå på!

Innsendt av Marit Vatne, 22.04.2009 11:56:19

Jeg har fulgt saken din og vil bare si at du er en sterk mann. Jeg har respekt for deg! Gleder meg til å lese boka di. Jeg lærer barna mine at alle mennesker er like mye verdt. Håper at de kommer ut i verden med et mer nyansert syn på livet enn mange av dine motstandere. Styrkeklemmer fra meg

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Stå på?

SV: Hedres?

SV: Kva er det du prøver å meina?!

SV: Guds barn

SV: Mente ikke Nordbø

Synd

Innsendt av Leif Hansen, 17.09.2008 16:53:49

I guds øyne er en synd en synd, samme hva man har gjort.

De som utstøter homofile, fordi de gjør synd. Bør kanskje ta ut stenen i eget øye først.

Den som kan kalle seg syndefri, kan få lov til å kaste første sten.

De som erkjenner de selv har syndet en gang, og som håner homofile er vell egentlig de som synder mest.

Respekt og omsorg er det som tro handler om.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Til Kari Nese - skal homofile drepes?

Innsendt av Lars Nilsen, 29.06.2008 18:03:03

Hvis du, Kari Nese (les hennes innlegg et par innlegg under mitt), skal følge Bibelen bokstavlig, som du nok ynder å gjøre, så skal da i følge Bibelen homofile visselig dø!

Altså drepes.

"Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; for det hviler blodskyld på dem", som du refererte til fra 3. Mosebok 20:13..

Hvorfor hopper du over dette Guds Ord, siste delen av det?

Hvem er du til å bestemme at du kan hoppe over det? Homofile skal drepes, i følge dette verset.

Er du enig i dødsstraff for homofile, eller setter du deg til doms over Bibelen og Gud og tar bort det som ikke passer??

Og hva sa du AMEN til på slutten? At homofili er avskyelig? Eller at homofile skal dø?

Svar meg gjerne på dette!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Skill mellom loven og straffen!

SV: Glad jeg ikke er religiøs

SV: Hat

SV: Moseloven

Jeg har bare 1 ting å si.....

Innsendt av Ole Johan Olsen, 27.06.2008 10:45:24

Les Bibelen, selv, dere fanatisk kristne...

Det finnes spor av Homofil, i klartekst!

1. Samuels bok, Kap 18, vers 1-4.

"1.Da Jonatan hadde hørt samtalen mellom David og Saul, kjente han seg straks knyttet til David, og han fikk ham så kjær som sitt eget liv.

2 Samme dag tok Saul ham til seg og lot ham ikke mer få vende tilbake til sitt hjem.

3 Jonatan sluttet en pakt med David, fordi han hadde fått ham så kjær som sitt eget liv.

4 Han tok av seg kappen han hadde på, og gav den til David, og likedan krigsklærne, sverdet, buen og beltet."

2. Samuels Bok Kapittel 2, Vers 26.

Bittert sørger jeg over deg,

Jonatan, min bror!

Jeg hadde deg inderlig kjær.

Din kjærlighet var mer verd for meg

enn kvinners kjærlighet.!

Amen.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Det finnes annen kjærlighet enn eros

SV: Jeg har også en ting å si..

Stakker folk

Innsendt av Pascal Bulinckx, 25.06.2008 10:29:56

Jeg har respekt for folk som tro, ikke misforstå meg, menesker er like verdifulle alle sammen, og tro er interessant,men respekt blir fort til og føler at det mangler rett og slett vete og jeg føler av og til ''stakker'' følelse mot de som tror ekstremt.

Jezus har eksistert og alt annet fortellinger i Bibelen, men det va for over 2000 år siden, hvorfor tror folk fremdeles på disse fortellinger og hvorfor brukes det fremdeles i dagens samfunn og liv???

Tenk så mye krig og misery med alt 'tro' over de siste par tusen år, tenk hvor livet va før, da hadde kirken makten og tro meg, det va verst. At folk støtter fremdeles alt tull er for meg ubegripelig, ok Maybe I'm from somwhere else? Heldighvis.

Føles litt rart at folk sier til meg at regn og snø og alt annet tull kommer direkte fra Gud, ja, skulle gjerne har bestilt sol direkte til han ;-)

Tror nok Reida har rett, tror folk tror på Gud fordi de vet ikke bedre.

Det er minn 'tro' da.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Legning ikke et valg, men noe man er

Innsendt av Silje_Therezia Stokke, 16.06.2008 11:12:53

Tryggheim sier de respekterer mennesket og ikke legning. Da synes jeg de har mye å lære om mennesket og hvordan det indre livet fungerer i mennesket. Legning er ikke noe man velger, det er del av hva man er -som mennesket, og hvorvidt dette fordømmes eller aksepteres har alt og si for livskvaliteten for alle mennesker. Og når Tryggheim skiller noe så fundementalt i menneske, synes jeg ikke de har rett til å si at de respekterer menneske, for det vet de tydeligvis ikke hva er.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Kristne mest intolerante

Innsendt av Kristin Olsen, 14.06.2008 12:35:30

Det er jo ganske tragikomisk å legge merke til at i homofili- ,abbort og IsraelPalestinadiskusjonene i aviser og ellers, at det er de som kaller seg kristne som er de desidert mest intolerante ??

Mens man kan ikke unngå å legge merke til at f.eks. homofile flest er de aller mest tolerante og minst voldelige personene.

He-he, gøyal verden vi lever i.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Ka seie du

Det fins jo ingen Gud folkens

Innsendt av Pascal Bulinckx, 13.06.2008 12:41:47

Nå er vi i 2008, har ingen skjønt enda at Gud ikke fins????

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Til Pascal

SV: korreksjon

SV: Så rett, så rett!

SV: Til Olsen

SV: Akkurat...

SV: Til Pascal Bulinckx

SV: stakkar

SV: Hvilken farge?

SV: halleluja!

Min mening din mening like langt

Innsendt av Karl Yri, 09.06.2008 16:27:11

Spørgsmålet er i det hele tatt om jeg/du tror på Bibelens ord om at den er innåndet av Gud. Er den det, noe jeg tror, blir jeg nødt til å konkludere at det å leve i homofilt samliv er i strid med Guds vilje. Tror jeg det ikke, kan jeg konkludere som jeg selv vil - eller sagt med andre ord - skrive min egen Bibel. Her stanser på mange måter diskusjonen. PS! Bibelen legger uomtvistelig op til å elske synderen, men å hate synden. Vanskelig, men ikke umulig i Hans kraft.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Du leser bibelen som fanden Kari.

SV: Godt innlegg Karl

SV: Tenk om dere to...

SV: Eg lure på ein ting eg

SV: Eg lure på en ting eg

SV: Eing gang te

SV: Til Jørgensen

SV: Til Jørgensen

SV: Te Reidar Ask

SV: "dem som forstår Guds ord"

SV: Til Jørgensen

SV: Oi oi oi...

SV: Sei meg ein ting

SV: Fine Jens!

SV: "Bibeltro"

SV: Til Olsen

SV: Til Jørgensen

Biskop, du elsker vel Arnfinn Nordbøe - og "mannen som elsket Yngve"??

Innsendt av kjell Ivar hodne, 27.05.2008 12:13:10

Den siste tids debatt ang (såkalte) kristnes hets og fordømming av homofile Arnfinn Nordbøe, har, naturligvis, opprørt både meg og mange andre. Noen av oss har på ubehagelig nært hold opplevd at våre nærmestes liv, eller deres ønske om å leve videre, har hengt i en nesten bokstavlig talt tynn tråd, nettopp pga.andre medmenneskers hets mot den homofile delen i dem. Noen av oss er så heldige at vi, med et nødskrik, og gjennom en lang, smertefull og traumatisk prossess for alle innvolverte, kom oss videre, på et vis - og med den homofile fortsatt i live. Andre var ikke så heldige...

Mye kunne vært sagt om temaet homofili, men kom ikke til meg med dette totalt meningsløse vrøvlet om å leve "avholden"! Altså; man er skapt/født homofil, men man skal ikke "praktisere"det, dvs. ikke ha kontakt/seksuell kontakt med noen man er tiltrukket av... Kjære vene; det mest vidunderlige,naturlige og hjertebankende av alle opplevelser vi mennesker både higer etter, og befatter oss med, er vel å elske - og å bli elsket og forelsket, er det ikke? Den jeg først og fremst vil spørre, og som av en eller annen merkelig grunn enda ikke har vært på banen i denne, for mange, livsviktige debatten, er vår egen biskop Baasland. For du, om noen, må jo kunne gi et fornuftig og utfyllende svar på dette som så mange nå går og rører rundt ! Skille klinten fra hveten, ta bort det skitne og usaklige, heve dette opp og bort fra noen gamle, "mosegrodde" linjer, skrevet for ca 2000 år siden - og få frem sannheten óg essensen i dette, som for meg, en vanlig far og såkalt mann i gata, er kjærligheten...

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Det gamle testamente og kristendommen

Innsendt av Eirik Roen, 27.05.2008 11:43:44

Alle de som har lest endel kirkehistorie vet at det foregikk heftige diskussjoner blandt de aller første kristne lederne om det gamle testamentet skulle innkluderes i den dengangen nye kristendommen,

Jeg tror de så hvordan dette kunne missbrukes av de gruppene vi i dag kaller "loviske",Og at dette kunne undergrave den nye troens hoved og sentralbudskap om kjærlighet.Denne saken viser etter mitt syn at de på mange måter hadde rett

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Kva er synd?

Innsendt av Kristin vistvik, 26.05.2008 23:20:30

Det var eit forsøk på å gjera merksam på kva GUD kallar synd. Det er ikkje eg personleg som meiner dette. Gud seier at homofil praksis er ein styggedom!

Eg prøvde og å visa at det ikkje berre er dei som driv homofil praksis me er kalla til å rettleia og elska, men og dei som gjer anna synd.

Skjønar du?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Til din info:

SV: Hele Skriften er innåndet av Gud

SV: Igjen:

SV: Eg lure på ein ting

SV: Sirkulær logikk

Buddhistisk holdning til utstøtelse

Innsendt av Michael Holmboe, 25.05.2008 22:39:52

Buddhismen synes å være langt mer tolerant enn den kristne verden. Buddhismen utstøter ikke noe menneske.

Når det gjelder homoseksualtiet rådes det imidlertid ikke at vedkommende velger å bli munk eller - dersom en mann eller nonne selv oppdager at vedkommende er homofil.

Men det gis imidlertid intet forbud, og rådet innen theravada buddhismen er kun ment å være veiledende.

Så til den Vestlige verden: Verdens mektigste mann, president George W. Bush hevder at han ofte har samtaler med Gud.

Dette blir allment godtatt.

Men dersom George W. Bush hevdet at han hadde samtaler med Gud via en hårtørrer, ville det fått samme aksept?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: About Bush

De to alternative kristne holdninger

Innsendt av Terje Johansen, 25.05.2008 16:58:13

Etter min mening er det et hovedskille mellom to alternative holdninger for kristne.

Den ene er at de kristne er mest opptatt av en bokstavelig tolkning av Bibelen. Da blir konsekvensen at man henger seg opp i en rekke leveregler typisk for den tid da Bibelen ble skrevet. Et eksempel er at det ikke er lov for kristne at de praktiserer homofil sex. En slik diskriminering av folk med en uvanlig seksuell legning kommer i tillegg til kvinnediskriminering, som var vanlig dengang. Slik man kan lese i spesielt Paulus sin skrifter i Bibelen. Holdningene preges av det mannsdominerte heterofile samfunn typisk for Paulus og hans samtidige. Og som mange kristne i dag henger fast ved. Som for Paulus blir da homofili noe man skal skjule mest mulig , siden det er forbundet med skam og synd.

Den andre alternative kristne holdning er at man tar evangeliene om Jesus Kristus som overordnet alt annet i Bibelen, og tolker evangeliene ut fra den samtid vi lever i. Det vil si at det grunnleggende budskap er elsk din neste som deg selv. Da vil diskriminering av homofile og andre grupper i samfunnet bli oppfattet som i mot selve dette grunnleggende budskap i Bibelen. Dette synet forsterkes av kunnskap om hva homofili er, det vil si en seksuell legning noen er skapt med. Og som kristen vil man respektere skaperverket.

For kristne foreldre som opplever at de har et homofilt barn, vil det ofte kunne bli et valg mellom hva som betyr mest for dem. Er det hensynet til hva de mener er den rette kristne tro, eller hensynet til deres homofile barn?

Om da de ikke innser at de skyver sitt barn unna til fordel for en tro man ikke kan vite er rett. Kanskje det er slik at Gud er mye mer tolerant enn oss mennesker, og liker forelskete par enten de er heterofile eller homofile.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Går ikke an å velge vekk.

SV: Jesus valgte vekk

SV: Helt i tråd med Hitler

SV: Hva med..

SV: Rettigheter

SV: Som Frp

SV: Hvem som skal bøye sine hoder i skam...

SV: Sivilisert samfunn?????

Forskjell på synd ?

Innsendt av Odd Øgreid, 25.05.2008 15:16:16

I mine yngre år som medlem av Stavanger Indremisjon Yngres avdeling fikk vi høre fra predikanter og emissærerer at vi var alle syndere. Vi var vel kanskje det,selv om vi ikke følte oss sånn. Det jeg undres på er om det er forskjell på vår synd og på Arnfinn Nordbø`s.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Hei Øyvind Bø!

Innsendt av Berit Helgøy Kloster, 25.05.2008 13:43:05

Dersom du les den delen av denne saka eg tek opp, nemleg at faren ber om utsetjing sidan 3 av søskena skulle opp til eksamen med start neste dag( universitetet, og vidaregående) , så kjem det innunder

presseetikken om å beskytte familien. Det er vanskelig å snakka om hastesak for noko som er kjent for over to år sida.

Når eg brukar adjektivet "uhyggelige" om språkbruken i e-postane, har eg vel sagt mitt om kva eg meinar om denne framgangsmåten?

Lykke til !

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Ydmykhet og påståelighet

SV: Hvor blir det av perspektivet?

SV: Når hadde saken passet deg?

SV: Når hadde saken passet deg?

SV: Skal ikke du tie stille?

*sukk*....

Innsendt av Julianne stave, 24.05.2008 19:35:42

nå har jeg lest en 6-7 innlegg og må få si dette;

i bibelen står det at gud elsker alle.

mange kristne sier at gud ikke liker homofile...

mange påstår at kristendom handler om å elske, hvorfor hater de da homofile??

jeg syns det høres så dumt ut.. at man skal havne i helvette fordi man elsker noen.

og til disse ordene "rævpuler", "homokuk" og "homopuler" hva Arnfinn Nordbøs og samboeren gjør inne på soverommet har dere INGENTING MED.

ganske lei av at folk automatisk tenker analsex når noen sier homofil.

du har kankje gjettet det, men jeg er ei åpent bifil jente og ikke kristen, men homofober ødelegger ryktet til kristne!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Misjonssambandet.

Innsendt av Rune Høydalsvik, 24.05.2008 19:04:20

Nå er ikke jeg noen stor Homovenn, men jeg er imot mobbing av alle slag. Det som er bra med denne saken er at det blir satt lys på den menneske forakten som finnes i Misjonssambandet.Det er ingenting nytt som er kommet fram i behandlingen av mennesker fra Misjonssambandet i denne saken.Jeg vil tro at også Arnfinn Nordbø må gå i seg selv som tidligere aktiv i Misjonssambandet, og beklage overfor andre mennesker de holdningene han har hatt. Misjonssambandet minner mye om Jehovas vitner. De har mer en nok med seg selv,og velger å ikke ha omgang/venner med de som ikke er troende.Hvor mange kommer til troen av det?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Rune: Misjonssambandet.

SV: Fakta

SV: Her tar du heilt feil

En del av religionen

Innsendt av Silje Andersen, 24.05.2008 18:09:07

Det er mange som reagerer på at kristne kan ha slike holdninger. Men det er en del av religionen!!! Er du ikk imot homofili så er du ikke en ekte kristen. Lei av at folk skal tro at kristne og andre religiøse ikke har støtende eller stigmatiserende holdninger, for det er det religionen går ut på! Religion står ikke for ytringsfrihet eller respekt for individets meninger, men for underkastelse og uskyld. Våkn opp!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: ja

Jesus

Innsendt av fredrik eide, 24.05.2008 11:59:30

Hadde Jesus kommet tilbake idag og vært like liberal i vårt sammfunn som han var i det sammfunnet som eksisterte for 2000 år side så hadde det nok vært disse kristne fundamentalistene som man leser om her som hadde krevd dødsstraff for ham.

Har hørt mange kristne komme med utalelser om at muslimer er gal o.l som sprenger seg i luften for å drepe andre. Men de gjør jo bare det samme som dere, de tolker teksten sin ordrett, de tror at viss de dør som martyer for sin sak så kommer de til paradis. Men tenk Folkens, de har ikke den kontakten med omverden som vi har her i Norge, de stakkar, har lite valg om hva de skal tro da det meste av informasjonen de har tilgang på blir kontrollert...

Nå må vi i Norge i 2008 lære oss å tollere. ellers går det vel med dødstraff til Jesus neste gang Han stikker innom.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Jesus

SV: Kommer han

Kristianofobi?

Innsendt av Magnus Husøy, 23.05.2008 22:40:13

Hei, jeg må få legge til noe.

Når jeg leser innleggene i denne debatten slår det mot meg en vegg av hat mot kristne, såkalte "fundamentalister" etc Jeg er klar over at dette er Vestlandet med sine bedehus. Jeg har også sett at det finnes mange sterke kritikere av kristendommen på slike steder, antakelig fordi det er så mange konservative kristne, og at noen har dårlige opplevelser. Men prøv å forstå dette: Jeg er oppvokst i en by utenfor Vestlandet/Sørlandet, langt fra bedehusland. Det var knapt nok en eneste kristen i hele min bydel og skole hele oppveksten. Da jeg på ungdomsskolen møtte noen som turte(!) å si at de var kristne (2-3 personer på en skole med 250) ble jeg overrasket, for jeg hadde ikke turt dette selv. Alle mine lokale venner er ikke-kristne, det har de vært fram til nå. For meg, som altså har vokst opp nesten totalt skjermet fra kristendom (bortsett fra mine foreldre og menigheten vi tilhører), oppleves det som ganske frekt at kristne hele tiden blir framstilt som utrivelige og onde. Gjennom mitt liv har det jo nettopp vært motsatt, altså kristendommen som har blitt rakket ned på, av lærere og elever etc. slik at jeg knapt nok turte å tro på det for meg selv... Kanskje noen av dere som sikkert har gode grunner til å være sinte på kristne kan forstå det? Jeg er mektig lei av denne sneversynte kritikken av kristne. Greit nok at det har skjedd mye dumt f eks på Vestlandet, men kanskje dere bør skjønne at Norge (og Kristen-Norge) er mer enn bedehusene? I mine klassetimer sang vi ikke kristne salmer, men kommunismens store sanger, Internasjonalen etc. fordi lærerne var svorne venstrefolk. Kristendommen ble alvorlig forsømt i de såkalte "kristendoms"- og KRL-timene, jeg husker knapt nok et bibelvers eller salme fra da (jeg er 24 år nå).

Kanskje folk kan roe seg ned og forholde seg litt mer saklig? Greit nok at dere kommer med kritikk mot oss kristne, men forstå at overgrep fryktskaping og latterliggjøring har foregått motsatt vei også!..

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Selvmedlider

Veldig trist sak

Innsendt av Magnus Husøy, 23.05.2008 22:02:58

Hei, jeg kommer verken fra Vestlandet eller Misjonssambandet, men jeg er kristen og jeg synes at det er uhyre trist at Arnfinn har blitt behandlet slik av kristne. Selv om vi synes at homoseksualitet er synd må vi ikke behandle andre mennesker slik. Jeg synes at mange av de som har gitt slike stygge tilbakemeldinger til Arnfinn bør skamme seg og søke tilgivelse hos Gud. Kristne er kalt til å behandle andre med kjærlighet og respekt, uansett om deres valg er i mot det vi tror er rett. Å ønske andre død er virkelig en ukristelig ting å gjøre, jeg skulle ønske at jeg kunne si dette til dem det gjelder. Jeg ønsker Arnfinn lykke til videre i livet, og håper at Jesus kan møte ham og formidle hva som er rett.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Jeg beundrer deg

Innsendt av Henrik Olsen Grimestad, 23.05.2008 21:56:48

Jeg syntes det er modig av deg å ta det valget å stå fram med din legning i og med at du kommer fra de kretsene du gjør.

Selv om du får mye dritt slengt mot deg håper jeg at du kalere å overse de kommentarene for de som sier slike negative ting vet rett og slett bare ikke bedre. de har fått den doktrinen igjennom hele livet at homofili er noe ondt og de har ikke greid å tenke for dem selv. for den kulturen som sier at homofili er galt stammer fra det gamle stammesamfunnet hvor en måtte produsere så mange barn som mulig for at stammen ikke skulle dø ut. Hvis fglere tør å gjøre som deg vil nok disse ukulturene med homofobi sansynligvis forsvinne med tiden. så stå på :)

Mvh Henrik.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: rettelse?

Kjære Arnfinn

Innsendt av Kristin Vistvik, 23.05.2008 21:42:04

Eg er ein av Arnfinn sine gamle vener frå den tida me gjekk i bibelgruppe på Randaberg. Eg er glad i deg, Arnfinn, men eg er lei meg for det valet du har gjort.

Eg tek sterk avstand frå dei stygge meldingane du har fått. Nestekjærleiken handlar ikkje slik!

Eg tek avstand frå homofil praksis på grunn av at bibelen fordømer det. Bibelen fordømer til dømes og baktaling, misunning og egoisme!

Det er ei misforståing at konservative kristne driv hets mot homofile personar. Bibelen kallar homofil praksis for synd, like eins mord, hat, misunning, løgn, baktaling og så vidare. Dei menneska som kallar seg homofile (eller er egoistiske, hovmodige osv) er me forplikta til å elska som oss sjølve.

Skjønar godt at det er vanskeleg å kjempa med tankar om homofil legning for (unge) kristne. Det er ein av konsekvensane av syndefallet - at nokre menneske har ein ubalanse i det seksuelle følelseslivet. Har høyrt at det går an å få hjelp til å gjennoppretta ei heterofil seksuell orientering.

Eg er glad i deg, Anfinn, og håpar du kan finna attende til ei sann tru på Gud og frelsa i Kristus Jesus.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Har Stavanger misjonenen funnet den rette tro?

SV: Synd

SV: Fordømmelse med kjærlighet

SV: Kjære Kristin

SV: Han har jo blitt hetset!

Jaaada

Innsendt av Miriam Haaland, 23.05.2008 21:35:02

Her har jeg tydeligvis med en verdensmester å gjøre, så jeg bør veie vært ord..Ikke lett når noen har patent på sannheten..Men jo,jeg har også lest Bibelen,gått på Bibelskole til og med,what about that? Men nok skryting..

Jeg synes det meste av det du skriver er helt på viddene,men så bor vi nå(heldigvis) i ett fritt land.

Vel,om du har noen interesse for å vite hvor jeg har min overbevisning fra,så kan du jo ta en titt på disse versene jeg lar bestemme mitt syn på saken..(selv om jeg i utgangspunktet er imot vilkårlig bruk av Bibelvers,da det kan føre til at vi slår hverandre i hodet med dem). Anyways:

Matt 19,4-6 Matt 19,12

Rom 1,26-27

1 Kor 6,9-11 1 Tim 1,9-10

Paulus uttaler seg om homofili i tre tekster. Alle sammen handler om at han avviser homofil adferd. Det å være homofil uten å leve det ut, rammes altså ikke av det som Paulus her skriver. Vi merker oss at han uttrykker seg på en generell måte:

- Han avviser både kvinnelig og mannlig homofil adferd.

- Han bruker et sjeldent ord for kvinne, nemlig det samme som brukes i skapelses-beretningen. Han avviser altså homofil adferd fordi det strider mot skaperordingen. Også uttrykket "unaturlig" peker i den retning.

Vel,dette er mitt syn...Så kanskje vi kan være enige om å være uenige..

Peace and love

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Heia Arnfinn

Innsendt av Hans Borhaug, 23.05.2008 19:27:19

Flott at du står fram; koste hva det koste vil. Så deg nå på TV 2 - sterkt inntrykk. Var selv 40 års jubilant på Tryggheim ifjor. Var en av to som gikk imot bispedømmerådets flertall i Agder

bispedømme og jeg gikk inn for å ansette homofilt samboende prester.

Stå på slik at misjonssambandet og andre konservative organisasjoner forstår at den hetsen de driver mot homofile, er forkastelig. Støtter deg 100 prosent. Vil du ha tilsendt begrunnelsen min som jeg ga bispedømmerådet, så send meg din email adresse så oversender jeg den.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

ES :men jeg vil bare ha fram et poeng.

Innsendt av Ivar KALLEBERG, 23.05.2008 15:02:05

Om en massemorder BLE TILGITT og en annen ble henrettet - ser du noe rettferdighet her ?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: ES : Folket er befengt med arvesynd.

SV: IK - rettferdighet...

SV: Drepe et uskyldig offer

SV: ES:Drepe et uskyldig offer .

SV: Guds allmektighet?

TAPAS religion

Innsendt av Camilla Tjøstheim Turner, 23.05.2008 12:50:42

1. Hver gang jeg brenner en okse som et offer, vet jeg at dette gir en duft som velbehager Herren( 3.Mosebok 1/9). Problemet er naboene!

De er ikke like begistret over eimen av brent okse.

2. Jeg ønsker å selge datteren min som slave (2. Mosebok 21/7). Med det prisnivået vi har i dag - hva mener dere er rett pris for henne?

3. I 3. Mosebok 25/44 står det helt klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt i et naboland. En venn av meg sier dette bare gjelder for svensker, og ikke dansker. Her trenger jeg litt hjelp - kan jeg eie dansker?

4. Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten. 2. Mosebok 35/2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv? Eller tar kirken seg av dette?

5. En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11/10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig!!

Hvem har rett?

6. I 3. Mosebok 21/20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg innrømmer at jeg er nærsynt og bruker briller.

Må synet mitt være helt perfekt eller opererer vi med litt slingringsmonn her?

7. De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd i følge 3.Mosebok 19/27. Hvordan bør de straffes?

8. Jeg har lest i 3. Mosebok 11/7-8 at jeg ikke må røre rester av en død gris, fordi det gjør meg uren. Kan jeg likevel spille fotball dersom jeg har hansker på?

Er det ikke like greit å brenne de til døde i et familieselskap - slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger(3. Mosebok 20/14)?

Jeg vet dere har gått i dybden på denne type problemstillinger. Jeg er sikker på at dere kan hjelpe meg. Takk for påminnelsen om at Guds ord er evig og uforanderlig!!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Debatt om homofili?

SV: ES:"!Nei, du skal ikke følge disse budene.

SV: Homofili debatt = religion enn så lenge